Rozpoczynają się prace naprawcze na moście Uniwersyteckim. Kiedy przeprawa ponownie zostanie udostępniona dla ruchu?

1 tydzień temu 3
ARTICLE AD

W tym tygodniu rozpoczną się właściwe prace przy naprawie mostu Uniwersyteckiego – wynika z informacji przekazanych przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Wykonawca – firma Kormost – uzgodnił już rozwiązania projektowe z drogowcami. Jeśli wierzyć w kalendarz robót, ruch na przeprawie powinien zostać wznowiony w lutym przyszłego roku.

W rejonie zdeformowanych węzłów mocujących wanty pojawiło się już specjalne rusztowanie, która ma umożliwić poluzowanie lin mostu na czas naprawy. To kolejny etap przygotowań do wzmocnienia zakotwień. Wcześniej – również za sprawą firmy Kormost – pod konstrukcją mostu stanęły stalowe klatki stanowiące podparcie przeprawy. Dzięki temu możliwe będzie dospawanie dodatkowych blach stalowych, które mają zapobiec odkształcaniu się mocowań want, a co za tym idzie – osłabieniu całej konstrukcji.

Wzmocnienie zakotwień want to kluczowy, ale niejedyny element wymagający naprawy. Dodatkowo konieczne będzie przeprowadzenie prac wzmacniających łożysko mostu znajdujące się od strony dworca autobusowego. W ramach prac przywrócony ma być także kompletnie zaniedbany przez lata monitoring mostu, który – po otwarciu przeprawy w grudniu 2013 roku – działał przez zaledwie kilka miesięcy.


CZYTAJ WIĘCEJ: Artykuły na temat awarii i naprawy mostu Uniwersyteckiego w Bydgoszczy


ZDMiKP przekonuje, że roboty będą prowadzone w „specjalnym reżimie technologicznym”. – Z pewnością odprężenie want wpłynie na bezpieczeństwo prowadzenia prac naprawczych – mówi rzecznik drogowców Tomasz Okoński. I przypomina, że po zakończeniu naprawy mocowań liny zostaną ponownie napięte do wymaganych parametrów. Ostatnim etapem naprawy – tuż przed oddaniem mostu do ponownego użytku – ma być przeprowadzenie prób obciążeniowych.

Przedstawiciele zarządu dróg deklarują, że Kormostowi na wykonanie naprawy pozostało 140 dni. A to oznacza, że most miałby zostać otwarty na początku lutego 2022 roku. Ponad rok po jego zamknięciu (przeprawa jest zamknięta od 29 stycznia br. – przyp. red.).

Łączny koszt wszystkich działań diagnostycznych i naprawczych przy moście Uniwersyteckim wyniesie ponad 8 milionów złotych. W tej kwocie zawarty jest koszt ekspertyzy profesora Krzysztofa Żółtowskiego (która stała się podstawą wyłączenia mostu z eksploatacji), wspomniane podparcie i sama naprawa. Kilka miesięcy temu ZDMiKP skierował do prokuratury zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa – popełnienia błędu przy projektowaniu mostu Uniwersyteckiego. Ratusz twierdzi, że poniesione na naprawę koszty będzie chciał odzyskać od firmy-projektanta, czyli Transprojektu Gdańskiego. Sam prezydent Rafał Bruski wobec żadnego z podwładnych odpowiedzialnych za nadzór nad monitoringiem mostu nie wyciągnął żadnych konsekwencji.

Czytaj cały artykuł